De iPhone 5s is uitgegroeid tot een internationaal betaalmiddel.
“U wilt er slechts één?” vroeg de verkoper in de Apple Store in New York verbaasd aan Bloomberg-journalist Vernon Silver. Silver – woonachtig in Rome – haalde een geünlockte iPhone 5s voor zijn werkster. Die had aan Silver gevraagd er eentje mee te brengen, in ruil voor een maandsalaris. In Italië kost een iPhone namelijk 839 euro, tegen 588 euro in de Verenigde Staten. Goede deal. Silver kocht er voor de zekerheid twee.
Veel kopers in de Apple Store blijken buitenlanders die groot inslaan, om de iPhones in hun land van herkomst door te verkopen of te ruilen. De iPhone 5s is een internationaal betaalmiddel geworden, realiseerde Silver zich.
Levi’s, Vuitton, Apple
Het verschijnsel is zo oud als arbeidsmigratie: buitenlandse werknemers hebben altijd al gehandeld in luxeproducten die goedkoper zijn in land A dan in land B. Vlak na de val van het communisme in Oost-Europa waren jeans van Levi’s hét ruilmiddel. Een paar jaar geleden waren het tassen van Vuitton of Gucci.
En nu is het dus de iPhone. In Brazilië, het extreemste voorbeeld, is een iPhone maar liefst 290 euro duurder dan in de VS. En dan zijn er nog vele landen waar de iPhone 5s überhaupt niet verkrijgbaar is. Dan loont het om in New York in de rij te gaan staan voor de Apple Store: als je in je land van herkomst twee iPhones met winst doorverkoopt, heb je je vliegticket eruit.
Bedrijfsresultaten
Het lijkt erop dat dit internationale iPhone-verkeer ook van invloed is op de bedrijfsresultaten van Apple. Directeur Tim Cook zei in juli, toen bekend werd dat de afzet in China met 14 procent was gedaald vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, dat een daling van verkopen in Hongkong daar de schuld van was. Juist in Hong Kong kopen veel toeristen en wederverkopers in.
Eén van de iPhones die Silver ruilde tegen verleende diensten, werd door de ontvanger doorverkocht voor de lokale waarde. En de koper had het op zijn beurt wéér doorverkocht, weer met winst. Ook een volgende iPhone 5s die Silver kocht was hij binnen een week kwijt.
Maar, waarschuwt Silver: een iPhone is slechts waardevast tot het volgende Apple-product wordt gelanceerd.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl